Les 6F Het opschuiven van A en Am

<- Een volgende les…

Het opschuiven van A en Am.

En… Is het je ook al opgevallen dat we voor de B eigenlijk een greep gebruiken die afkomt van de A? Voor de Bm van de Am? Kijk maar eens hieronder! We slaan net als bij het A en Am ook bij de barré de zesde snaar NIET aan.

Het schema van A 

posities:  | 0 | 1  | 2 | 3 | 4  | 5 | 6  | 7 | 8 | 9  | 10 | 11 | 12 |
akkoorden: | A | A# | B | C | C# | D | D# | E | F | F# | G  | G# | A  |
                 | 
                 | ookwel Bb natuurlijk!
.
We zetten de vorm neer als volgt voor de B 

0|   |   |   |   |   |   |
1|   |   |   |   |   |   | 
2| x | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
3|   |   |   |   |   |   |
4|   |   | 2 | 3 | 4 |   |  


Passen je vingers niet meer in dat ene hokje met z'n drieën als je hoger op 
de gitaar speelt? Gebruik dan een dubbele barré. 
Je legt ook je derde vinger plat neer. 
Zo speel je eigenlijk dezelfde vorm. 
De 1e snaar slaan we net als de 6e snaar niet aan. 

0|   |   |   |   |   |   |
1|   |   |   |   |   |   | 
2| x | 1 | 1 | 1 | 1 | x |
3|   |   |   |   |   |   |
4|   |   | 3 | 3 | 3 | x |  

Een dubbele barré kunnen we alleen neerleggen voor de B 
vorm. Niet voor de Bm vorm. Waarom niet?

Het schema van Am 

posities:  | 0 | 1 | 2  | 3 | 4  | 5 | 6  | 7 | 8 | 9  | 10 | 11 | 12 |
akkoorden: | E | F | F# | G | G# | A | A# | B | C | C# | D  | D# | E  |

We zetten de vorm neer als volgt voor de Bm 

0|   |   |   |   |   |   |
1|   |   |   |   |   |   | 
2| x | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
3|   |   |   |   | 2 |   |
4|   |   | 3 | 4 |   |   |  

En ook nu kunnen we de -7 additie invoegen bij de barré.
Hoe ziet A naar A7 er ook weer uit?

A:
0| x | 0 |   |   |   | 0 |
1|   |   |   |   |   |   |
2|   |   | 1 | 2 | 3 |   |  

A7:
0| x | 0 |   | 0 |   | 0 |
1|   |   |   |   |   |   | 
2|   |   | 1 |   | 3 |   |  

Dus dan zien we bij de barré het volgende:

B:
0|   |   |   |   |   |   |
1|   |   |   |   |   |   | 
2| x | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
3|   |   |   |   |   |   |
4|   |   | 2 | 3 | 4 |   |  

B7:
0|   |   |   |   |   |   |
1|   |   |   |   |   |   | 
2| x | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
3|   |   |   |   |   |   |
4|   |   |-3-|   | 4 |   |  

Merk je de wisseling op van de 2 naar de 3e vinger hierboven?
Meestal spelen we de B7 (in de blues) op de onderstaande wijze. Deze vorm 
klinkt net wat meer wringend in de oren. Maar moeten we de -7 voor
een ander akkoord tevoorschijn halen, dan biedt bovenstaande vorm 
een oplossing.

B7 in de blues:

0| x |   |   |   | 0 |   |
1|   |   | 1 |   |   |   | 
2|   | 2 |   | 3 |   | 4 |

Voor de mineur akkoorden kunnen we hetzelfde doen voor de -7 additie:

Am:

0| x | 0 |   |   |   | 0 | 
1|   |   |   |   | 1 |   |
2|   |   | 2 | 3 |   |   |  

Am7:

0| x | 0 |   | 0 |   | 0 | 
1|   |   |   |   | 1 |   |
2|   |   | 2 |   |   |   |   

Bm:

0|   |   |   |   |   |   |
1|   |   |   |   |   |   | 
2| x | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
3|   |   |   |   | 2 |   |
4|   |   | 3 | 4 |   |   |  

Bm7:

0|   |   |   |   |   |   |
1|   |   |   |   |   |   | 
2| x | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
3|   |   |   |   | 2 |   |
4|   |   | 3 |   |   |   |  

De song ‘Cocaine’ van JJ Cale is een uitstekende basis oefening om de A vorm te oefenen.

Een goede moeilijkere voorbeeldsong voor alle barré vormen tot nu toe is bijvoorbeeld de song ‘Stray Cat Strut’ van de Stray Cats.

<- Een volgende les…