Les 8D -7 akkoorden

<- Een volgende les…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-7 akkoorden.

De vorige les ging -7 addities over de ‘Minor Triad’. De les ervoor over de ‘Major Triad’. We kunnen een toevoeging of additie doen bij de drie-eenheid.

In het geval van een -7 additie bij een ‘Major Triad’ krijgen we dan de akkoordformule: 1, 3, 5, b7.

In het geval van een -7 additie bij een ‘Minor Triad’ krijgen we dan de akkoordformule: 1, b3, 5, b7.

We weten inmiddels hoe het werkt met toonafstanden bij de ‘triad’. Bij de -7 additie komt er een stapje bij van 1,5 toonafstand (kleine terts). Vanaf de grondtoon is dat 2+1,5+1,5 = 5 toonafstanden oftewel een klein septiem.

Er zijn 7 noten. Dus er zijn 8 stapjes te maken tussen deze noten. Maken we niet 8 stapjes, maar maken we er 7, dan komen we uit op de noot die vooraf gaat aan de grondtoon van het akkoord. Bij het C7 akkoord sluit er dus een B-noot aan. Bij het A7 akkoord zal dit dus een G-noot zijn. Die stapjes zijn overigens niet de toonafstanden! Want in totaal hebben we maar 6 hele toonafstanden tussen alle noten zitten (een rein octaaf).

Als we de A7 zouden maken van de ‘Major Triad’ = 1,3,5 = A, Cis, E. Dan moeten we dus een -7 plakken aan de ‘Triad’ met 1,5 toonafstand. Dus E (F, Fis) G. Een G dus. Klopt dat? Jazeker!

Zouden we van ‘Minor Triad’ (Am) de Am7 maken, dan wordt er op dezelfde manier een -7 aan de ‘Triad’ toegevoegd. Ook dan krijgen we de noot G erbij.

Hetzelfde zouden we kunnen doen voor D en Dm. Dit wordt op eenzelfde manier D7 en Dm7. Van het D akkoord moeten we een D noot van het akkoord veranderen naar een C noot. De ‘Major Triad’ van het akkoord D = D, Fis, A. Met 1,5 toonafstand erbij A (Ais, B) C wordt één D noot dus een C noot. Kijk maar naar de afbeelding (de rode pijl).

Voor de C naar C7, de E naar E7, de Em naar Em7 en de G naar G7 gaat het op dezelfde manier.

We hebben nu de volgende akkoordformules gehad:

Het majeur akkoord : 1, 3, 5.
Het mineur akkoord : 1, b3, 5.
Het majeur akkoord met een  -7 : 1, 3, 5, b7.
Het mineur akkoord met een -7 : 1, b3, 5, b7.

Ik sluit weer af met de piano akkoorden. Deze keer word ik niet veel wijzer van die piano akkoorden want ze worden een beetje complex, maar pianisten snappen er vast meer van.

Je ziet wel duidelijk bij de C7 bijvoorbeeld de toevoeging van G (Gis, A) Ais als zwarte noot bij de ‘Major Triad’ van C. Hetzelfde bij F en G. De andere akkoorden op de piano, daarvoor moet je maar piano gaan spelen. Die worden voor mij te lastig als kan ik ze nu wel ‘berekenen’ met de formules.

De -7 akkoorden zullen we bij een introductie in de blues tegenkomen in Les 6E.

<- Een volgende les…